Kako umiru kompanije – lekcija (42)

Rekao sam vam da sam bolestan! – via mistyhorizon2003

Većina će vam pričati o tome kako se kompanija pravi a manje će vam pričati o tome kakoumiru kompanije  tj šta se to dešava i utiče da kompanija nestane. Iako ste imali prilike da vidite veliko kompanije tokom 90-tih (mada ih je bilo tokom čitave privrede SFRJ) kako propadaju, gomile ljudi koji odlaze sa otkazom u rukama… možda ne znate šta je iza svega stajalo.

Kako umiru kompanije?

Stvar je jasna i veoma očigledna. Što je kompanija veća, umire duže i bolnije.

Ovo je neka vrsta čudnog kruga o preduzetništvu i na neki način se završava sa 42-gom lekcijom.

Sledi lista stvar koje treba izbegavati, indikatore da će firma biti u problemu… Iz ličnog je iskustva i biće dopunjavana iskustvima drugih. Grupisana po organizacionim celinama i elementima poslovanja.

Rizici

  • Na svadbu i u posao se ide sa određenim stvarima.
    • U projekte ume da se ide srcem i nekim osećajem, ali je bitno imati dovoljno informacija da bi se donela neka odluka. Smislena ponajpre.
  • Rizici su svašta.
    • Uvek treba razmišljati o raznim vrstama rizika koja nisu samo posao.
    • Tu su i ljudi, i odnosi, kupci/dobavljači…
    • Blaga doza paranoje i razmišljanja mora da postoji.
    • Glupo je ulaziti u bilo kakve odnose samo na osnovu reči.

Finansije

  • Finansije znaju šta da rade.
    • Finansije znaju šta da rade i posmatraju posao iz svog ugla.
    • Neko mora imati širu sliku i paziti. Redovno praćenje finansijskih parametara je ključno u svakom danu života neke kompanije.
    • Prestanite da pratite finansijske parametre i izgubićete osećaj o tome kako vaša firma stoji.

Administracija

  • Valjda ljudi znaju šta treba popuniti.
    • Svaka država ima birokratiju u manjoj ili većoj meri.
    • Svi traže određene popunjene formulare. Ako ih nemate, sledi globa.
    • Angažujte i advokate ako treba da biste bili u skladu sa propisima.
    • Trošenje novca na kazne je glupo (osim ako nemate dobru vagu za analizu troškova/kazne).

Odnos prema poslu (opšte)

  • Onda kada misliš da svi rade svoj posao i sve je u redu.
    • Đavo je u detaljima – pitajte ljude šta i kako rade i šta im se dešava. Saznaćete mnogo koristeći malo vremena.
    • Ništa se ne podrazumeva.
  • Prećutkivanje nekih dečjih stvari koje zaposleni i dalje imaju.
    • Ljudi idu linijom manjeg otpora.
    • Firma nije stvar manjeg otpora.
    • Samo zategnuto uz jasno postavljanje standarda.

Prodaja

  • Onda kada menadžment ne obraća pažnju na prodaju i da li je prodaja dovoljna da zatvori troškove koji postoje.
    • Pričajte sa računovođom, budite pronicljivi i razumite kuda novac odlazi.
    • Ne obraćanje pažnje na prodaju je jednostavno glupo.
    • Ako ne prodajete, nema zarade, isplate plata i plaćanja dobavljača.
    • I da… nije samo posao zaposlenih da zovu – menadžement je tu da razmisli šta se dešava i kakostrateški reagovati.
  • Veliki poslovi, velike fakture, veliko … sve. Ali dugo vreme naplate.
    • Logistički problem velikih isporuka je svuda isti u svakoj industriji.
    • Rascepkavanje računa je normalna opcija.
    • A obezbeđuje i bržu rotaciju novca.
    • Ne budite megalomani. Nešto treba da plaća redovne račune.

Razni troškovi

  • Onda kada ljudi svojim putovanjima kompenzuju manju platu.
    • Plaćajte ljude kako treba i skalirajte posao u skladu sa mogućnostima.
    • Širi se koliko je guber dugačak.
  • Troškovi hodaju na dve noge.
    • Glupo je ne kontrolisati troškove.
    • Još gluplje ne biti detaljan u analizi troškova.
  • Jedan dobavljač za čitav život.
    • Ne vodite dobrotvornu organizaciju.
    • Sa ok dobavljačima treba imati odnos, ali ih i treba testirati.
    • Naravno ako je jedini iz industrije – raditi na realnim osnovama.

Nabavka

  • Onda kada nema kontrole nabavljanja sredstava za rad i održavanje.
    • Ljudi obično predimenzioniraju stvari.
    • Ranije već rečeno … pratite troškove.
  • Dobavljači se isto tako trude da dobiju poslove.
    • Pravite svoje tendere.
    • Ništa nije slađe neko smanjiti troškove tenderom.
    • Nema nikakve veze sa tenderima na nivou države – raspolažete novcem svoje firme.

Ljudski resursi

  • Onda kada počnu da se zapošljavaju siledžije tj grubi ljudi koji treba da dovedu (samo) do povećanja produktivnosti.
    • Ovo realno ima kratkoročne efekte.
    • Mnogi ljudi traže moć a manje novce, tako da žele više da imaju malu kinu u ljudima zbog osećaja moći.
    • Uglavnom žele samo da dominiraju i drže za sebe tzv odgovornosti.
    • Otkazivanjem saradnje pomažete ljudima koji rade za vas.
  • Pogrešno postavljeni odnosi.
    • Neko radi za nekoga u pravnim okvirima i za novac.
    • Ne zaboravite da je obaveza vlasnika da obezbedi uslove za rad.
    • Odgovornst za obavljene poslove je na zaposlenima.
    • Odgovornost za realizaciju i ugovaranje je najviše na vlasnicima ili menadžerima.
    • Pogrešno preuzimanje odgovornosti dovodi do lošeg vladanja i morala.
    • Menadžeri su odgovorni za svoje podređene. Tačka.
  • Miljenici tj stvaranje miljenika vodi u problem.
    • Miljenici dobijaju najglamuroznije poslove. Loše.
    • Ni po babu ni po stričevima. Najbolja politika.

Specifične funkcije

  • Onda kada specijalisti ne umeju da urade posao jer ne nemaju dovoljno informacija.
    • Mogućnost za rizik koja ih je oblikovala ranije sada više ne postoji. Nesigurnost u sebe.
  • Obučavanje ljudi konstantno sa ponavljanjima u određenim intervalima.
    • LJudi imaju tendenciju da zaboravljaju, pogotovu stvari koje ne koriste.

Menadžment

  • Kada krene da se oseća manjak kontrole i nedostatak upravljanja ljudima ljudi kasne na posao, odlaze ranije, ne izveštavaju o stanju projekata, izbegavaju klijente …
    • Kontrola se vrši sa menadžementom, mnogo vremena vlasnika koji još uvek nisu uključili menadžement u poslovanje…

Da sumiramo…

Ljudi / Menadžment / Troškovi / Ljudski odnosi / Praćenje poslovanja

I za kraj…

Nikada, ali nikada nemojte biti ovakvi prema svojoj kompaniji. Sledi sigurna smrt.