Šta radiš kao podizvođač?

© Miroslav PREDOJEVIĆ, ORA Đerdap II, Karataš, 1981. – objavljeno uz dopuštenje

Slobodnom procenom možemo reći da outsourcing usluge ili usluge podizvođača nudi 80% biznisa u IT sferi. Ostalih 20%  su kompanije prvog reda koje prodaju te iste uslugu tj bave se prodajom. Ostali se bave izvršavanjem posla.

Da razjasnimo – svi znaju šta rade i šta nude. Ali samo neki mogu ili umeju da prodaju, bave se klijentima (paze, maze i neguju ih), spreme tender, finansiraju posao kada posla nema – to su klijenti podizvođača… Ostali žele da se bave konkretnim poslom i da ne moraju da se bave klijentima i obezbeđivanju posla.

Neki nemaju kapaciteta i imaju svoju zonu komfora, dok neki drugi žele da rastu u imaju potrebu, da ne kažem želju ili glad za nečim većim.

Za sve koji žele više tj da rastu postoje dva puta.

Prvi put

„Živi i razvijaj se“ pristup – koji obuhvata 1000 i 1000 sklekova, rada, bavljenja sa svim sitnicama koje kompanija donosi, rada kao podizvođač, rešavanje problema koje je klijent (tj klijent kompanije koja vas je angažovala) stvorio ili kompanija koja vas je angažovala. Nikada nije lako, i obavezno prihvatate posao jer osećate „vlasništvo“ nad tim poslom kako živite i bavite se istim.

Tokom čitavog puta učite na greškama kao i dobrim primerima kompanije koja vas je angažovala, da biste bili spremni za veliki izlazak u svet. Imate glad za uspehom i etiku nenapadanja.

Strpljivo gradite svoju prvu liniju klijenata jer je to zdravo kako znate čemu stremite. Klijente kompanije koja vas je angažovala „dobijate“ onda kada klijent nije zadovoljan i kada možete da ponudite kompletnu uslugu i da održite kvalitet.

Drugi put

Naravno da ste tu zbog toga što imate znanje i iskustvo ali nemate klijete. I naravno da ćete raditi kao outsourcing partner ali nemate previše strpljenja jer svet ide brzo napred, klinci koji rastu sve brže uče i dahću vam za vratom. Vreme je sad i akcija je tu.

Da, radićete kao outsourcing partner i pružaćete usluge ali ćete se veoma truditi da stignete do direktnih klijenata malo sirovije, jer bože moj, klijentu je bitno da plati nižu cenu i ne želi previše emocija. Tj pravdate svoje postupke time što se ne obazirete na odnose.

Bacite agenciju ili kompaniju koja vas je angažovala u jarak i nudite sa popustom svoje usluge. Vaša prodaja ste vi i ostatak kompanije ste u stvari vi – za koga radi mala kina ljudi. Menadžment ne postoji već postoji samo direktiva.

Svako će pokušati da otme klijenta iz vaših ruku kao što ste i vi to radili tako da outsourcing partneri koje tražite posle nekog vremena moraju da rade iz podruma jedino sa telefonom koji ima poziv ka jednom broju – vašem, kako ne smeju da imaju direktan kontakt sa klijentima.

Razlika je u ….

Etici. Zdravom snu. Nedostatku loše strepnje.

Strepnja treba da postoji oko stvari koje se ne  kontrolišu tako lako.  Priliv novca koji kasni (možete da pritisnete klijente), ili održavanje nivoa kvaliteta… to su stvari oko kojih možete da strepite. Ali posao zasnovan na etici jednostano pruža mir i zen kvalitetnog rada. Ako napravite prečicu u poslu koja završava 5 sati posla (sa trenutnim tehnologijama) unutar 4 ili 3 sata – vi ste bolji i svoju cenu možete da povećate jer ste efikasniji. Naplatite manje sati sa većom cenom. Ako naplatite 5 sati posla radeći zaista 3 sata po istoj ceni – imaćete besnog klijenta koji se oseća prevarenim.

Kao podizvođač ili outsourcing partner (kako to lepo i dugo zvuči) vaš posao je u rovovima, gde radite posao koji može da uradi verovatno još nekoliko kompanija ili pojedinaca ali ste baš vi u poziciji da dobijete posao i da ponovite prodaju nakon završetka posla.

Da li ste vi tu da pomognete agenciji ili kompaniji koja vas je uposlila? Zavisi od vas. Ako imate OK agenciju ili kompaniju sa druge strane – biće zahvalni i nastaviće posao sa vama. Ako vaš šutnu ili se ponašaju loše – napustite ih. Ako ste nešto čudno namirisali – verujte tom osećaju i bežite što pre. Verovatno će se osetiti ugroženim.

Ja lično ne preferiram kompanije koje upošljavam koje drže donji deo tela uza zid i odriču se odgovornosti. Ili naplaćuju malo i ne žele da rizikuju, ili ih jednostavno ne zanima posao sem da uposle ljude. Naplatite ok i stojite iza toga tj isporučite najbolju moguću uslugu. Ne plašite se da naplatite dobro – imaćete motiv da uradite maksimalno.