Google marketing portfolio – sve što niste znali i niste imali koga da pitate

Velika je šansa da ste se dotakli nekog dela Google Marketing ekosistema baveći se digitalnim marketingom.

Takođe, velika je šansa da ste se bavili jednostavnim sistemima kao što su Google AdWords i AdSense. Ako ste se žacnuli na odrednicu jednostavni uz AdWords, izvinjavam se. Mislio sam na civilne sisteme, tj. one koji su dostupni širokim narodnim masama. Daleko od toga da su jednostavni.

Drugi sistemi koje Google poseduje prvenstveno su okrenuti velikim agencijama i izdavačima (eng. Publishers). Veliki izdavači i agencije imaju veliku potrebu za sistemima koji im pomažu da naprave veliku razliku u monetizaciji sa jedne i prodaji oglasnog prostora (+kreativnosti) sa druge strane. Reč je o DoubleClick-u.

Mala digresija: DoubleClick je Google kupio 2007.godine, dok kompanija postoji od 1996. Microsoft je ovaj događaj ocenio kao trenutak stvaranja monopola u industriji oglašavanja. Više na wikiju.

Onlajn oglasni prostor

Jednostavna podela se svodi na kupce i prodavce. Kupci su klijenti i agencije koji pronalaze prave kanale i ljude širom interneta uz pomoć Google tehnologija, dok su prodavci izdavači koji obezbeđuju oglasni prostor koji bi pravi potrošači/kupci trebalo da vide.

Ovako sažeto izgleda jednostavno. Ali Google marketing prostor nije jednostavan.

Izdavači, takođe, DoubleClick-u (i drugim mrežama) daju pristup svojim digitalnim teritorijama (eng. property) , kako bi te mreže razumele ko posećuje sajtove izdavača. Te informacije se koriste za profilisanje publike i bolje oglašavanje.

Civili i oni drugi

U čemu je onda razlika između civilnih alata i onoga što koriste velike agencije i izdavači?

Razlika je u brzini zakupa, u programskom upravljanju inventarom, boljom prodajom, naprednim načinima oglašavanja, miksovanju podataka iz različitih izvora i kreativnosti koja je kroz civilne alate ograničena.

Google marketing prostor sa DoubleClick-om

Civilni alati

Civilni alati Google marketing portfolija su fantastična stvar. Omogućili su bilo kome da promoviše svoj biznis ili da stvori agenciju koja može da pruža usluge koristeći ove alate. Naravno, neophodno je znanje i iskustvo da bi se ovakav alat koristio na pravi način – za poboljšanje biznisa.

Napredni $i$temi

DoubleClick (i slični sistemi kao, recimo, Adobe Marketing Cloud) omogućava isto što i civilni sistem, samo na jednom drugom nivou. Ali, on košta. Košta zato što se više agencija ne bavi samo oglašavanjem već mnogim drugim stvarima kojima povećava vrednost svojih usluga.

Paralela:

Igrate fudbal u nekoj zemlji istočne Evrope, imate trenera, klupskog doktora, fizioterapeuta i na utakmice putujete kolima ili autobusom. Pređete u neku zemlju zapadne Evrope da igrate istu igru u prvoj ligi i imate sve to plus kondicionog trenera, psihologa, specijalistu za akupunkturu, masera, na utakmice putujete avionom, spremaju vam posebnu hranu, bave se vašim zdravljem i psihofizičkom kondicijom. Igra je ista, ali su budžeti i ljudstvo koje radi u timu veoooma različiti.

Kako to radi?

 

Koraci u Display oglašavanju

Kolačići (eng. cookies) izdavača su vidljivi u platformi za oglašavanje. Na osnovu njih platforma vrši profilisanje i obezbeđuje smislenu kategorizaciju koju živ čovek može da razume (ljubitelji pozorišta, osobe koje vole mace/kuce…) na osnovu sadržaja koji ljudi konzumiraju.

Pomnožite broj posetilaca sa sajtovima koji imaju Google Analitiku (ili neku drugu platformu – npr. programatik mreže), nad kojima platforma vrši analizu i klasifikovanje, grupisanje i … dobijate dostupnu publiku (eng. Audience).

Klijenti (ili agencije) plasiraju banere, video materijal ili napredne formate kroz platformu za oglašavanje (koja je ujedno i centralno mesto za sakupljanje podataka) koji su relevantni za određene ljude. Drugim rečima ne vide svi ljudi na jednom sajtu istu reklamu, već svaki posetilac vidi nešto drugačije (ili bi bar tako trebalo da bude).

Relevantne reklame bi trebalo da podstaknu posetioce da kliknu na reklamu i dođu na klijentov web sajt kako bi neko od tih ljudi izvršio akciju koju je klijent želeo.

Informacije o ljudima koji su došli i/ili izvršili akciju se beleže u sistem za praćenje korisnika (npr. Google Analitika) i ta informacija se vraća nazad (u vidu marketing signala) sistemu za oglašavanje radi dalje optimizacije. Mašina sa strane platforme analizira podatke i optimizuje gde će se, kako i kome plasirati oglasi do kraja kampanje.

Izgleda prosto i jednostavno. U praksi, zahteva puno ljudi i različitih sposobnosti da bi se sve sprovelo. Napredni sistemi daju mnogo novih mogućnosti koje nisu dostupne civilima.

Eh… sad.

Ma šta sad taj DoubleClick može bolje od AdWordsa i koja je glavna razlika?

Verovatno niste uvereni šta to bolje radi posao. Da sumiramo u slici.

Razlike između Google Display mreže i DoubleClick Bid Manager-a (DBM)