Organizatori FONklama su me zamolili da preskočim priču o internet marketingu i da se pozabavim običnim marketingom. Izgleda da je tog interneta bilo dosta.
Mogu vam reći da sam kao inženjer prvi put imao dodir sa marketingom na svom prvom poslu kao stalno zaposleno lice. Morao sam da prodam šta to ja zaista radim u kompaniji koja će za 3 godine da naraste na 50 zaposlenih. Svaki dan, nedelja, mesec, godina su bili neprestani koraci ka dokazivanju svoje svrsishodnosti. U kompaniji koja je imala skromne budžete za IT, svaka kreativnost sa postojećim resursima i 0 novca koji donose rezultate su predstavljali uspeh. Prvo lični a zatim i kompanijski.
I uvek – dokazivanje svrsishodnosti i lični marketing. Sam lični marketing se ne razlikuje mnogo od klasičnog – sem u širini publike koju treba da zainteresujete i aktivirate. Naravno sve zavisi šta je svrha tog marketinga.
Moji ciljevi su jednostavni – radi, naplati, edukuj i stvaraj nove stvari.
Odustao sam od svetske popularnosti, ego tripova, uticajima i sl. Po meni to je lični izbor koji zahteva puno angažovanje i previše ličnih odricanja. Prvo porodica i stari prijatelji, ljudi sa kojima radim i ok se osećam a onda sve ostalo.
Ako i imam fanova – nisam ih svestan. Bitno je Ili ste dobar čovek ili ne. Blogove koje možda čitate ili ne, tvitove, predavanja, snimke i sl – tu su iz čiste želje da podelim svoja i iskustva moje ekipe sa vama.
Da se vratimo marketingu. Sve gorepomenuto jeste marketing. I ne dolazi preko noći. Ne invazivni – već onaj spori koji vam se uvlači u pore. Džef Bezos (CEO jedne kompanije za koju ste verovatno čuli – Amazon) je to lepo opisao – „Kada imate planove na 3-4 godine onda imate mnogo sličnih konkurenata. Kada su vaši planovi duži npr na 7-10 godina onda imate veoma malo konkurencije.“ Moj lični i planovi ljudi sa kojima radim je na duge staze sa jasnim ciljem. Po meni to je pravi marketing – opisivanje onoga šta drugi mogu da očekuju. (Wired – Džef Bezos)
Marketing i sve aktivnosti koje imamo su sa tim dugoročnim ciljem u glavi.
Ali realnost nije ovakva. Mnogi klijenti koje ćete sresti na putu marketinga (ako odlučite da krenete istim) imaju u perspektivi sledeći mesec, kvartal ili tekuću i eventualno sledeću godinu i to sa ciljevima koji su direktno povezani sa prodajom.
Kako živimo u društvu koje nema mnogo kompanija koje imaju ciljeve koji nisu direktno vezani za prodaju – kategorija kompanija koje imaju kratkoročne prodajne ciljeve će vam biti primarni klijent.
Kako (pre)živeti marketing?
Moj inženjerski savet svima koji žele da uđu u marketing je sledeći:
Pravite svoj tim kao da pravite kola sa očekivanjima da neki delovi neće prvi put biti savršeni. Proces jednostavno traje i pun je raznih neočekivanih prepreka. I suludih dobavljača i kupaca.
Ako želite da shvatite da vaši problemi nisu samo vaši već da se dešavaju i ljudima na drugim meridijanima čitajte sajt Clients From Hell.
Klijenti koji kasne sa plaćanjem, suludi dizajneri, čudni prodavci koje zapošljavate, menadžment koji neminovno morate da stvorite da biste ostali normalni… ili menadžement koji ćete postati na putu ka svojoj kompaniji… sve su to neminovnosti koje morate da prođete.
Ako bih vam rekao da će biti lako… biće pakleno.
Želim vam strane klijente koji će vam pokazati koliko su domaći jednostavni. Dobićete zahteve koji vas teraju da dižete kvalitet i da se ozbiljno takmičite. Koji će vam pokazati da na kraju dana kada sednete sa istim ljudima sa kojima ste se klali do pre sat vremena sasvim normalni ljudi koji izvlače najbolje od svog dobavljača usluga.
Shvatićete da su najbolji klijenti oni koji vas izazivaju da se optimizujete i uradite najbolje stvari za najkraće vreme. Najbolje rešenje uz najefikasnije korišćenje vremena.
Oni standardni su tu da budu odličan trening onda kada stvari postanu ozbiljne sa nadrealnim klijentima.
Shvatite da na kraju dana nije bitno da li je kampanja od 1000 ili 100.000 eura – stvar je efikasne implementacije.
Da li ste spremni da se nosite sa svim stvarima koje donosi život u marketingu?
Izlasci do kasno, pokušaji da se odobrovolji klijent ručkom ili večerom na fensi mestu, žrtvovanje privatnog života zarad posla? Sve su ovo legitimne stvari koje su stvar izbora i nekada su možda potrebne. I dalje nemam jasan stav da li se može bez njih. Mislim da bez njih mi, kao ljudi iz marketinga edukujemo klijente nekom drugom vrstom odnosa. Da li će vas više ceniti ako se pajdate van posla? mmmm, nisam siguran. Ili imam pogrešne sisteme vrednosti.
I klijent je uvek u pravu. Za sebe. Iako imamo bolja rešenja, koja rade posao i prave prodaju – klijent zna bolje. Naravno da zna. Naš zadatak je da uradimo posao najbolje što možemo.
Neće pomoći 1001 mejl kojim smo objašnjavali da odabrano rešenje neće završiti posao. Neće nas zaštititi ništa. Kada ***** krenu da padaju idu ka sledećem u nizu (onom ispod) a opravdanja ne idu dalje od onog sa kim komuniciramo.
Klijentovom direktoru glavni krivac je agencija iako smo se ogradili sa 1001 mejlom. Klijent je i dalje čovek koji greši i koji ne želi da stoji iza svojih odluka i traži krivca.
I uvek će biti klijenata koji će vas oduševiti – jer imaju stav i prihvataju svoje greške i javno ih pokazuju. Retki su ali postoje.
Marketing je dosta takmičarski orijentisana grana industrije. Prelasci su česti iz tabora u tabor. Da li ćete biti deo neke grupacije, klana ili kružoka – vaša je odluka. I dalje se postavlja pitanje – šta želite da radite i koji vam je plan? Ako želite samo da budete u marketingu – i to je moguće. Veoma je lako da ćete se smoriti i promeniti posao.
Ukoliko imate cilj i plan – družićete se sa ekipom koja svakim danom radi nešto novo i drugačije. Koja zna da naplati i ide dalje.
U mnogim trenucima – posao je jednoličan. Zato je bitno uraditi ga što je pre moguće sa najmanje filozofije. Neminovan je i treba trošiti minimum vremema.
Vreme se troši na stvarno bitne stvari.
Suština marketinga….
Ljudska priroda se ne menja. Ljudi žele da kupuju i troše novac i vreme.
Marketing je skup metoda da pažnja ljudi padne na proizvod/uslugu/događaj na koji će ljudi potrošiti novac i/ili vreme.
Kao i u svakoj industriji – što efikasnije i brže se stvar završi i napravi – svi dobijaju.
Što je rešenje kompllikovanije, šarenije, puno vatrometa – to je skuplje i manje isplativo – na kraju je tako. Jednostavno puno novca i vremena ode na šminku a premalo na suštinu.
Svi mi imamo potrebu da preteramo sa idejama i rešenjima. Mi se fokusiramo na rešenja koja imaju smisla i sveobuhvatna.
I kao u svakom poslu – nedostajaće vam finalno brušenje, poliranje i profi šminka.
Inženjerski deo mene nikada neće ići ka rešenjima koja zadovoljavaju samo estetke zahteve klijenata. Bitna je i funkcionalnost i svrsishodnost. Po meni glavni primer su Google i Apple.
Ako ste čuli za kompanije koje naplaćuju iznose veličine deficita neke zemlje zapadne Afrike za kampanje – nemojte se plašiti. Nije samo do toga što postoje decenijama i imaju 100 zaposlenih. Cene su tu iz jednostavnog razloga… Zato što vas na osnovu toga plaćaju!
Imajte cenovnik i temeljnicu/sastavnicu/plan rada…
Sami možete da dizajnirate, producirate, grafički pripremite, kopirajtujete, sastavite, muzički aranžirate i sl. I za to će vam trebati par dana. U slučaju agencije – svaki element radi zasebna osoba, malo duže. Svako radi isključivo svoj posao. I kada se sastave radni sati svih ljudi i pomnože svojim stavkama iz cenovnika koji imaju uključen i profit agencije cifra je povelika.
Onog trenutka kada budete napravili cenovnik ljudi koji rade za vas – znajte da ste na pravom putu da postanete veliki. To znači da mislite na sebe, svoju kompaniju i ljude koji rade za vas. I ne obično tim redom.
Kako živeti marketing?
Sa mnogo čitanja, učenja, vežbe, scenskog nastupa, pomalo glamura, dosta inženjerije i traženja dobrih ljudi.
Integritet i vreme dobijate sa dobrom cenom i realnim vrednovanjem sebe. Zašto bih platio xxx za vašu uslugu? Pokaži šta znaš! Nateraj me da ti verujem.
Sve ovo važi sa obe strane motke. Jer kažu da štap uvek ima dva kraja.