Na prvi pogled…

Raspodela profita i prihoda telekom operatera
Raspodela profita i prihoda telekom operatera

Na prvi pogled svaki biznis, čak i najmanji, ima svoju osnovnu delatnost koja donosi onaj pravi – elementarni profit potreban za funkcionisanje i razvijanje. Jedan od ciljeva koje svaka kompanija ima pred sobom (i preduzetnik) je da iskoristi profit kako bi stvorila druge izvore prihoda koji mogu zameniti sada-profitabilne-ali-ne-i-kasnije  usluge/proizvode.

Šta se dešava kada nema novih proizvoda bar ne toliko profitabilnih koji mogu zameniti prevaziđene? Nekako mi se čini da kompanije (i ljudi u njima) prestaju da brinu o pomeranju napred i bave se muženjem novca iz dobro stojećeg proizvoda  (eng cash cow). Firme prestaju da brinu i prepuštaju se, eto, životu na osnovu stare slave ne čekajući spremne budućnost. Izražena teritorijalnost koja se javlja kada se ovakvi izvori prihoda počnu osipati je – interesantna.

Nedavno sam pročitao zanimljive podatke o telekomunikacionoj industriji kao i o stepenu uticaja koji imaju – kao i problemima koji počinju da nagrizaju osnovne izvore profita ovih kompanija.

Može se pričati o nespremnosti za evoluciju u razgovorima i slanju poruka i odgovoru na potrebe tržišta – ali ovo nije to mesto.

Mislim da je potrebno samo uzeti malo drugačiji ugao i shvatiti da kad-tad najisplativiji poslovi počinju da bivaju lako dostupni i jeftiniji. Cilj je biti deo rešenja a ne produžavati problem.

Skorašnje direktive Evropske unije o nivelisanju cena korisnika rominga, kao i liberalizacija tržišta dovodi operatere u poziciju prostih posrednika koji daju dodatnu vrednost boljim signalom i brojem kvalitetnih i korisnih usluga (prvenstveno internet).

U cilju optimizacije sopstvenih troškova operateri itekako koriste tehnologije koje im smetaju iz ugla korisnika usluga – ali i ta priča dvostrukih standarda nije bitna. I dalje se svodi na viziju vlasnika ili upravnog odbora – biti rešenje za potrebe svojih korisnika i evoluirati kao i biti predvodnik napredka – a nikako produžetak agonije dok se može cediti suva drenovina.

Ako se uzme u obzir tehnologija tekstualnih poruka i prvenstvena namena – rezultat koji ostvaruju SMS poruke u udelu prodaje i profita je neverovatan. I sve to počinju da nagrizaju iMessage, Skype, Facebook chat, Blackberry Message na smart telefonima. Ne puno ali veoma primetno u mesečnim i kvartalnim izveštajima. Na godišnjem nivou ovi servisi u razvijenim zemljama su smanjili očekivane prihode od poruka i do 10%.

Suština ove priče je da svi shvataju koliko posao operatera zahteva investicija i troškova kao i održavanja. Takođe niko ne bi ulazio u taj biznis ako ne donosi novac i profit. Ali jedna stvar je neminovna – svaka industrija se menja i troškovi se smanjuju. Profit se traži u nekim novim proizvodima i uslugama. Svakodnevne i nekada-užasno-profitabilne-usluge postaju prevaziđene i treba evoluirati.

3 коментара

  1. Upravo tako, biti deo rešenja i inovativan. Na koji način da budu te kompanije inovatvine, koje nove usluge da ponude? To je pravo pitanje u trenutku kada profit kreće da se smanjuje. A obično se upravni odbori tek tada ovo pitaju. Naravno kao i u svakom poslu nuditi i pružati ono druge kompanije ne mogu da pruže, tu gde imate prednost. A recimo mobilni operateri imaju jednu veliku prednost koja je po meni još uvek nedovoljno iskorišćena (izmužena) je široka rasprosranjenost i infrastruktura koja pokriva skoro celu teritoriju.

  2. Mislim da treba pokušati sa onim najočiglednijim a uvek veoma bolnim. Za trenutak o ideji.
    Najveći problem (TK) industrije po pitanju npr mobilnih telefona je bio to što je svakoj seriji svaki proizvođač imao po 5-6 modela koji su se razlikovali u nekoliko ključnih funkcija i ljudi su uvek balansirali šta će i kako kupiti.
    Onda je došao Apple i jednostavno dao telefon koji ima sve (dobro ne baš sve) i stvari rešavao software-om a ne pravljenjem novog telefona. Naravno da su se sa godinama menjale interne stvari telefona i sam uređaj postajao jači. Ali proizvođač nije pravio zadršku i davao na kašičicu.
    Jednostavno rešenje je – daj sve što postoji na tanjiru čak i kada ljudima ne treba – ali im daj osećaj da ih ne muzeš.
    Realno svaka kompanija zna koliko košta klijent, kao i onaj koji ode.
    Jedna cena – za sve usluge i dominacija.
    Kompanije koje ne daju ograničenje za Internet i SMS-ove počinju npr da preuzimaju korisnike sve više. To je mali hint šta se dešava.

  3. Apple-olike firme su u osnovi drukčije i ne treba se ponekad precenijivati!
    Ići makar u korak za konkurencijom je fundamentalno potrebno.
    Recimo Sbb trenutno nudi content koji je prirodan za mobilne operatere.
    Da li je to Ignorisanje neminovnosti ili šta? Da li čekati da vidiš kaznu u vidu
    sledećeg kvartalnog pa i godišnjeg izveštaja…?

Затворено за коментаре.

Exit mobile version