Većina će vam pričati o tome kako se kompanija pravi a manje će vam pričati o tome kakoumiru kompanije tj šta se to dešava i utiče da kompanija nestane. Iako ste imali prilike da vidite veliko kompanije tokom 90-tih (mada ih je bilo tokom čitave privrede SFRJ) kako propadaju, gomile ljudi koji odlaze sa otkazom u rukama… možda ne znate šta je iza svega stajalo.
Kako umiru kompanije?
Stvar je jasna i veoma očigledna. Što je kompanija veća, umire duže i bolnije.
Ovo je neka vrsta čudnog kruga o preduzetništvu i na neki način se završava sa 42-gom lekcijom.
Sledi lista stvar koje treba izbegavati, indikatore da će firma biti u problemu… Iz ličnog je iskustva i biće dopunjavana iskustvima drugih. Grupisana po organizacionim celinama i elementima poslovanja.
Rizici
- Na svadbu i u posao se ide sa određenim stvarima.
- U projekte ume da se ide srcem i nekim osećajem, ali je bitno imati dovoljno informacija da bi se donela neka odluka. Smislena ponajpre.
- Rizici su svašta.
- Uvek treba razmišljati o raznim vrstama rizika koja nisu samo posao.
- Tu su i ljudi, i odnosi, kupci/dobavljači…
- Blaga doza paranoje i razmišljanja mora da postoji.
- Glupo je ulaziti u bilo kakve odnose samo na osnovu reči.
Finansije
- Finansije znaju šta da rade.
- Finansije znaju šta da rade i posmatraju posao iz svog ugla.
- Neko mora imati širu sliku i paziti. Redovno praćenje finansijskih parametara je ključno u svakom danu života neke kompanije.
- Prestanite da pratite finansijske parametre i izgubićete osećaj o tome kako vaša firma stoji.
Administracija
- Valjda ljudi znaju šta treba popuniti.
- Svaka država ima birokratiju u manjoj ili većoj meri.
- Svi traže određene popunjene formulare. Ako ih nemate, sledi globa.
- Angažujte i advokate ako treba da biste bili u skladu sa propisima.
- Trošenje novca na kazne je glupo (osim ako nemate dobru vagu za analizu troškova/kazne).
Odnos prema poslu (opšte)
- Onda kada misliš da svi rade svoj posao i sve je u redu.
- Đavo je u detaljima – pitajte ljude šta i kako rade i šta im se dešava. Saznaćete mnogo koristeći malo vremena.
- Ništa se ne podrazumeva.
- Prećutkivanje nekih dečjih stvari koje zaposleni i dalje imaju.
- Ljudi idu linijom manjeg otpora.
- Firma nije stvar manjeg otpora.
- Samo zategnuto uz jasno postavljanje standarda.
Prodaja
- Onda kada menadžment ne obraća pažnju na prodaju i da li je prodaja dovoljna da zatvori troškove koji postoje.
- Pričajte sa računovođom, budite pronicljivi i razumite kuda novac odlazi.
- Ne obraćanje pažnje na prodaju je jednostavno glupo.
- Ako ne prodajete, nema zarade, isplate plata i plaćanja dobavljača.
- I da… nije samo posao zaposlenih da zovu – menadžement je tu da razmisli šta se dešava i kakostrateški reagovati.
- Veliki poslovi, velike fakture, veliko … sve. Ali dugo vreme naplate.
- Logistički problem velikih isporuka je svuda isti u svakoj industriji.
- Rascepkavanje računa je normalna opcija.
- A obezbeđuje i bržu rotaciju novca.
- Ne budite megalomani. Nešto treba da plaća redovne račune.
Razni troškovi
- Onda kada ljudi svojim putovanjima kompenzuju manju platu.
- Plaćajte ljude kako treba i skalirajte posao u skladu sa mogućnostima.
- Širi se koliko je guber dugačak.
- Troškovi hodaju na dve noge.
- Glupo je ne kontrolisati troškove.
- Još gluplje ne biti detaljan u analizi troškova.
- Jedan dobavljač za čitav život.
- Ne vodite dobrotvornu organizaciju.
- Sa ok dobavljačima treba imati odnos, ali ih i treba testirati.
- Naravno ako je jedini iz industrije – raditi na realnim osnovama.
Nabavka
- Onda kada nema kontrole nabavljanja sredstava za rad i održavanje.
- Ljudi obično predimenzioniraju stvari.
- Ranije već rečeno … pratite troškove.
- Dobavljači se isto tako trude da dobiju poslove.
- Pravite svoje tendere.
- Ništa nije slađe neko smanjiti troškove tenderom.
- Nema nikakve veze sa tenderima na nivou države – raspolažete novcem svoje firme.
Ljudski resursi
- Onda kada počnu da se zapošljavaju siledžije tj grubi ljudi koji treba da dovedu (samo) do povećanja produktivnosti.
- Ovo realno ima kratkoročne efekte.
- Mnogi ljudi traže moć a manje novce, tako da žele više da imaju malu kinu u ljudima zbog osećaja moći.
- Uglavnom žele samo da dominiraju i drže za sebe tzv odgovornosti.
- Otkazivanjem saradnje pomažete ljudima koji rade za vas.
- Pogrešno postavljeni odnosi.
- Neko radi za nekoga u pravnim okvirima i za novac.
- Ne zaboravite da je obaveza vlasnika da obezbedi uslove za rad.
- Odgovornst za obavljene poslove je na zaposlenima.
- Odgovornost za realizaciju i ugovaranje je najviše na vlasnicima ili menadžerima.
- Pogrešno preuzimanje odgovornosti dovodi do lošeg vladanja i morala.
- Menadžeri su odgovorni za svoje podređene. Tačka.
- Miljenici tj stvaranje miljenika vodi u problem.
- Miljenici dobijaju najglamuroznije poslove. Loše.
- Ni po babu ni po stričevima. Najbolja politika.
Specifične funkcije
- Onda kada specijalisti ne umeju da urade posao jer ne nemaju dovoljno informacija.
- Mogućnost za rizik koja ih je oblikovala ranije sada više ne postoji. Nesigurnost u sebe.
- Obučavanje ljudi konstantno sa ponavljanjima u određenim intervalima.
- LJudi imaju tendenciju da zaboravljaju, pogotovu stvari koje ne koriste.
Menadžment
- Kada krene da se oseća manjak kontrole i nedostatak upravljanja ljudima ljudi kasne na posao, odlaze ranije, ne izveštavaju o stanju projekata, izbegavaju klijente …
- Kontrola se vrši sa menadžementom, mnogo vremena vlasnika koji još uvek nisu uključili menadžement u poslovanje…
Da sumiramo…
Ljudi / Menadžment / Troškovi / Ljudski odnosi / Praćenje poslovanja
I za kraj…
Nikada, ali nikada nemojte biti ovakvi prema svojoj kompaniji. Sledi sigurna smrt.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=HJUt_x0gwug]