Najveća tajna na regionalnom internetu je kako postići CPM od 2€. U stvari bilo kakav CPM od preko 1 evra je san svakog publisher-a ili kreatora sadržaja. Kako postići duplo veće prihode?
Biznis model kreatora sadržaja
Mali osvrt na industriju izdavača. To mogu biti online novine ili sajt koji služi kao podrška offline mediju (štampa ili televizija). Zbog troškova koji postoje u bilo kakvoj vrsti operacija (produkcija sadržaja) svaki kanal komunikacije mora stvarati novac.
Najjednostavniji vid monetizacije ili zarade na internetu je postavljanje reklama. Bilo svojih, bilo tuđih. U slučaju da imate bilo kakav prodajni tim, oglasni prostor na svom portalu ćete prodavati direktno oglašivačima. Ukoliko nemate tim, prodaju ćete prepustiti nekoj mreži (Google AdSense, Etarget, Httpool) ili agenciji, koja će iskoristiti vaš prostor za plasiranje reklama koje mogu biti relevantne vašim posetiocima.
Veliko internet slepilo/ignorisanje
Ukoliko imate sadržaj, cilj je maksimalno ga monetizovati, a ukoliko ga nema dovoljno, praviti sadržaj koji veoma liči na sadržaj, ali je u stvari reklama. Uz sve to, svaki pregled stranice ili nekog sadržaja (pravog ili native) prate reklame. Korisnici interneta su uveliko počeli da ignorišu reklame (internet slepilo) i sadržaj prepoznaju kao plaćeni (ukoliko nije zanatski uobličen da liči na običan tekst/video/sliku).
Drugim rečima – korisnici interenta prepoznaju reklame i sve manje žele da im se izlažu.
Svako ima svoj biznis model i svako se bori za svoju profitabilnost.
Šta je CPM?
CPM je mitski iznos koji oglašivač očekuje da zaradi za 1000 impresija ili pregleda neke reklame. Postoje mnoge izvedene vrednosti (eCPM, vCPM) koje preciznije objašanjavaju performanse biznisa, ali je CPM bio i ostao ključ po kome se rukovode kreatori sadržaja.
Kako povećati CPM
Ne ulazeći u native oglašavanje i kreiranje reklame koja izgleda kao koristan tekst/slika/video, najmanje očigledan način povećanja prihoda jeste – smanjenje broja reklama. Ako zagrebete ispod površine i proverite kako izgledaju stranice sa 5 reklama, 20 sistema za praćenje i još par skripti za programatik mreže, shvatićete da korisnik mora da koristi uređaj na vašoj mreži gde ima direktan pristup podacima i veoma velik računar koji može da „sažvaće“ silne podatke koje šaljete u njegov browser. Drugim rečima – stranice su veoma velike za učitavanje.
Kako smanjiti broj reklama, a zaraditi više?
Praktično gledano, ako smanjite broj reklama na stranici i smanjite footprint za oglašavanje i praćenje korisnika, vi nemate previše oglasnog prostora i ne obezbeđujete informacije različitim mrežama. Biznis, kreatora sadržaja, je u problemu i preti mu bankrot!? Naprotiv.
Smanjenjem reklama, manjim brojem spoljnih mreža i svedenim pristupom konzumiranja sadržaja (to je ono što korisnici zaista žele) prihod počinje da raste.
Ne raste obavezno zbog toga što ima manje reklama, već zbog pametnog korišćenja kanala konzumiranja.
Uređaji i kanali konzumiranja
Prvobitno su postojali računari, a zatim su se pojavili mobilni telefoni i tableti. Ovo su uređaji za konzumiranje sadržaja. Kako ti ljudi na različitim uređajima čitaju/gledaju sadržaj? Na računarima je lako. Koriste browsere.
Kada su u pitanju mobilni telefoni ili tableti, nastaje problem. Korisnici ili koriste browser i mobilnu verziju web sajta, mobilnu aplikaciju (namenski pravljenu za web sajt) ili namensku aplikaciju za društvene mreže.
Svaki od kanala konzumiranja ima svoje specifičnosti.
U čemu je stvar?
Ako ustanovite da preko 70% svih otvorenih stranica na web sajtu dolazi sa mobilnih telefona ili tableta, gde je izvor saobraćaja društvena mreža (Facebook) i da vam se to prilikom otvaraju mobilne verzije sajtova (sporo) sa svim mogućim analitikama, tracker-ima i dodacima i da realno, korisnici vašeg sadržaja pate, možete se zapititi – može li to bolje?
Zlatna koka i CPM od 2€
Većina strategija kreatora sadržaja ide ka tome da mobilni saobraćaj, bilo on dolazio kroz browser, native aplikaciju ili social media aplikaciju, tretira na isti način – kao mobilnog korisnika. Tom korisniku će biti serviran isti sadržaj, na isti način, sa istim reklamama.
Stvar je u pristupu tehnologijama i razmišljanju o korisnicima ili čitaocima/gledaocima.
Da li korisnik društvene mreže može lakše, brže i uz pomoć manje reklama da konzumira sadržaj? Realno da. Uz korišćenje novih standarda koji omogućavaju brže učitavanje sadržaja (Google-ov AMP, Facebook-ov Instant Article, Apple-ov News Articles) i puštanje sistemima za oglašavanje prirodnih vlasnika ekosistema (Google, Facebook, Apple) ili korišćenjem svoje tehnologije za plasiranje oglasa, monetizacija postaje daleko efikasnija.
Šta govori gornja slika?
Analizom saobraćaja na portalu koji proizvodi sadržaj, ustanovljeno je da veliki broj ljudi konzumira sadržaj kroz Facebook aplikaciju. Kako postoji način da se sadržaj sa web sajta prilagodi Facebook platformi, a zatim istoj platformi dozvoli umetanje reklama koje su relevantne za korisnike ove mreže? Urađen je test.
Test je pokazao da u proseku svaki dan vlasnik sajta može očekivati 1 evro za 1000 otvorenih stranica kroz Facebook aplikaciju i Instant Articles. Broj reklama je direktno zavisio od dužine članka (kako platforma ne želi da plasira previše oglasa koji guše sadržaj). Nakon 7 meseci praćenja možemo reći sledeće.
- Tretirajte svoje čitaoce sa poštovanjem i obezbeđujte kvalitet sadržaj
- Omogućite korisnicima brz pristup informacijama (za svaku platformu, tj. kanal komunikacije ponaosob) tj potrudite se
- Ako plasirate oglase, plasirajte ih brzo uz pomoć platforme koja to omogućava (članci na Facebooku kao Instant Article-i, na Google-u kao AMP)
- Ne treba vam hiper produkcija sadržaja (balans pronalazite sami)
- Koristite mogućnosti platformi kako biste obogatili sopstvene baze podataka (čitaj: pretplatnici)
- Vreme pametnog programatika dolazi: spremite segmente za prodaju (vodeći računa o GDPR-u)
- Bitnost kreatora sadržaja tek dolazi jer oni drže ključeve vrata kroz koja dolaze posetioci
Test je vršen samo na Facebook Instant Article-ima kako je implementacija bila veoma jednostavna i jasna. Prilagođavanje izgleda, kao i optimizacija feed-ova trajala je nekoliko sati. Sa tehnološke strane, segmentiranje saobraćaja, tj. izvor podataka i publike, traje kratko. Izazov nastaje onda kada se svaki kanal prilagođava svojoj publici i monetizuje na malo drugačiji način.
U sistemima koji imaju veliki broj razrađenih kanala, preusmeravanje sa postojećih kanala monetizacije na nove (prilagođene platformi za konzumiranje) predstavlja problem. Uz test i merenje, može se doći do toga da li novi pristup može doneti više prihoda.
Za kraj
Da bi članak nosio naziv koji nosi, potreban je stabilan CPM od 2€ koji se ponavlja konstantno. U ovom trenutku to nije slučaj. Ali je sigurno to da sa razmišljanjem o korisniku i njegovom doživljaju sadržaja možete da profitirate.