Programatik oglašavanje je budućnost, nikada viđeno, najbolji način promocije, najveći povratak investicija, preko xx% budžeta za oglašavanje je već na programatiku… Yeah right.
Šta je programatik oglašavanje?
Izbegavanje mučnih i sporih procesa koji su bili aktuelni sa prodajom oglasnog prostora za banere i video inventar. Sada sve to radi programatik.
Da li vidite kako je lako objasniti šta je programatik? Magična reč koja rešava stvari i probleme.
Hajde da se osvrnemo na nekadašnji problem u procesu zakupa oglasnog prostora.
Prema Boston Consulting grupi i analizi napravljenoj 2013. godine, biznis agencija trpi mnogo bola koji nastaje prilikom zakupa, planiranja i izveštavanja.
Bukvalno – programatik može da, kod agencije, smanji bol koji se odnosi na planiranje, aktiviranje, izveštavanje i optimizaciju, ako pričamo o vizuelnom oglašavanju (prostor za banere, video inventar).
Šta omogućava programatik oglašavanje?
„Niko ne želi da zna kako i odakle dolaze kobasice“, anonimni saradnik iz industrije mesa.
Kako kažu – motka ima dva kraja. Većina ljudi vidi agencijski deo priče. Niko ne razmišlja o tome šta programatik zahteva da bi uopšte postojao.
Magične reči programatik mreža
„Samo stavite ovaj tag (marker) na vaš sajt i desiće se magične stvari.“
Naravno, nije sve tako jednostavno. Postoje određene tehničke stvari koje treba ispuniti, podaci koje treba poslati (ukoliko ste klijent kome treba pristup inventaru i ljudima koji su spremni da kupe to šta prodajete).
Znamo ko je klijent (onaj kome treba pristup programatik oglašavanju, ali ne želi da investira u kupovinu ili licenciranje takvog sistema), agencija (koja strateški ulaže u infrastrukturu i širi portfolio), ali niko ne postavlja pitanje o inventaru. Ili još bolje o programskom (programatik) kodu koji se postavlja.
Velika tajna programatik mreža je to da niko nema najviše cookie-a od Google-a. Google poseduje najviše, Facebook ga prati i onda nekoliko praznih mesta nakon kojih dolaze svi ostali.
Kao što kaže narodna poslovica: „Jedan štap je lako slomiti, dok je hrpu teško„.
Mreže koje sakupljaju cookie-je su krenule da se organizuju, jer svaka ima pristup određenim inventarima (izdavačima i njihovim posetiocima) i svaka profiliše ljude na određeni način. Onda kada ukrstite više izvora podataka za jednu posetu web-sajtu izdavača, možete dobiti i te kako dobru informaciju o kojoj osobi se radi (a tada počinjemo da pričamo o zaštiti podataka o ličnosti).
Primer
Jedan programski kod (JavaScript) programatik mreže obično učita više programskih kodova mreža sa kojima možda niste potpisali ugovor, sakupljajući podatke o vašim posetiocima (bili vi klijent ili izdavač).
Na primer, jedna od popularnijih programatik mreža vam može isporučiti, uz svoj programski kod, još nekoliko tracker-a za oglašavanje.
Kao što rekosmo, niko ne želi da zna kako i odakle dolazi kobasica.
Zaključak
Ako malo bolje razmislite o tome odakle dolazi kobasica, shvatićete da programatik način oglašavanja skraćuje vreme klijentima i agencijama. Omogućava brže stizanje do pravih ciljnih grupa. Da bi se to desilo izdavači moraju da obezbede oglasni prostor, ali i da svojim posetiocima plasiraju (ili programatik mreže) gomilu programskih kodova koji na upitan način sakupljaju podatke o ličnosti. Programatik mreže definitivno razmenjuju podatke i pitanje je da li to rade na način koji odgovara zakonodavstvu i uslovima korišćenja web sajtova koje ljudi posećuju.
Taj programatik je došao da ostane i veliki je pomak za čitavu industriju. Ali su takođe odrasli i zakonodavci. Nema više doba nevinosti. Stara maksima
Bolje je nešto uraditi i tražiti oproštaj nego tražiti odobrenje da uradite nešto
više ne stoji. Industrija postaje regulisana, što komplikuje poslovanje. Dobrodošli u novi svet oglašavanja.