Zamišljen kao nadogradnja teksta iz 2010. o izlasku iz sela, biće ovo mala retrospektiva prvih 10 godina konsalting kompanije iz Srbije.
Ilustrujmo to simpatičnim videom Eurosporta u kojem se takmiče Džesi Ovens, Karl Luis i Husein Bolt. Iako dolaze iz različitih era svi imaju istu početnu poziciju. Nećemo detaljno analizirati trenažni proces, sprinterice (patike sa ekserima koje sprečavaju klizanje po stazi), startne blokove naspram kopanja oslonca za start i još puno drugih elemenata. Dakle, svi su na istoj početnoj poziciji.
Jedan od plastičnih primera je Google Analitika i Google Tag menadžer, a od skoro i premijum inkarnacije u vidu paketa 360. Čitav svet je dobio pristup ovim alatima i sadržajima. Svi počinju sa iste startne linije – oktobar 2012. godine. Ako pratite tu industriju i alate shvatićete da su prve godine svi bili blizu jedni drugima – iz ugla tržišta, veličine projekata, novca, kvaliteta.
A zatim su krenule vrtoglave krive rasta za agencije koje rade na američkom i zapadnoevropskom tržištu. Kvalitet i fantastični projekti su se primećivali i na istoku, ali timovi nisu tako brzo rasli.
Šta će jednoj kompaniji usluga koja se svodi na merenje poseta web sajtu ili aplikaciji, i možda praćenju poslovnih ciljeva ili transakcija na onlajn prodavnici?
Tržište
Vidite ovako… Pravi klijenti imaju sopstvene ciljeve koje treba da dostignu i pritom imaju sredstava da to i ostvare. Ako su zaduženi za digitalni marketing ili onlajn prodaju, to su ti ljudi. Oni sa shvatanjem da boljim merenjem i praćenjem mogu da sa više samopouzdanja uđu u oglašavanje i marketing kako bi postigli najbolje rezultate, i te kako traže ovu uslugu.
Ako vi ili vaša kompanija možete da rešite problem ili olakšate poslovanje po ceni koja je u okviru sredstava koje klijent ima, imate posao.
Drugim rečima, potrebno vam je tržište da biste mogli da ponudite uslugu i da tu uslugu neko kupi. Sa većim brojem implementacija, održavanja, konsultacija vi možete da se uvežbate, povećate profit, skalirate posao, angažujete ljude. Realno, možete da se osetite dobro, kao pravi preduzetnik, ako vas uspeh uopšte pokreće.
Širina
Kako nisu svi klijenti u nekoj vertikali isti, tako su i vertikale veoma različite. Širina u varijacijama poslova koje možete da servisirate i pružate usluge, predstavlja zlatni rudnik iskustava koje nećete pronaći nigde: ni kroz blogove, članke, istraživanja, studije slučaja. Jednostavno, izazovi drugačijih industrija pomeraju iskustvo u domen senseija. Tako se dolazi do specijalizacije.
Nešto više
A kada nešto radite dovoljno dugo i klijenti su zadovoljni, imate priliku da zadobijete poverenje. Poverenje da možete da rešite kompleksne probleme i realizujete sumanute zahteve i želje. Poverenjem ne dobijate budžete, već plaćanje računa bez pitanja ili čak nešto više.
I kroz sve ove elemente: veličinu tržišta, raznolikost, kompleksnije zahteve tokom vremena, promiče momenat na koji malo možemo da utičemo. Tržište na kojem radimo i na kojem egzistiramo. Tržište ne možemo menjati. Možemo ga edukovati i investirati vreme. Naravno, ako želimo. A pitanje je koja je zaista motivacija?
„Investirano“ vreme
To vreme se meri mesecima ili pak godinama tokom kojih moramo da živimo i pronalazimo motivaciju da uđemo u još jednu školicu, još jedan sastanak posle kog ne znamo šta klijent zaista želi i svoju veličinu koristi da bi došao do nekih informacija koje je mogao da dobije jednostavnim telefonskim pozivom ili mejlom.
Koja je svrha ovog teksta?
Pažljivo birajte koje tržište želite da edukujete i na kom želite da radite. Sticajem okolnosti dobar deo klijenata sa kojima radimo nisu lokalni niti regionalni. Stalna (i realna) želja da budete najbolji u svojoj zemlji je lepa i zaista prija egu. Ali, od toga se ne živi, niti razvija kompanija. Možete da se osetite dobro i da živite ok. Budite iskreni prema sebi i radite tako da možete da se takmičite sa tim svetom.
Takmičenje u lokalu je i lako i veoma teško. Lako, ako ne postoji konkurencija na dovoljno visokom nivou ili teško, ako za određene poslove postoji kompanija koja je pre-selektovana. Preskočite borbu protiv vetrenjača i borite se na zdravijim borilištima.
„Ako moraš da igraš odluči 3 stvari na početku: pravila igre, ulog i vreme (razlog) kada ćeš stati“.
Kineska poslovica
Ne znam zbog čega vam sve ovo pričam, ali ne može da škodi…