Kako da prepoznate profesionalca? – lekcija (46)

Godine su prošle pune muka, borilo se za slobodu nemo… – Zdravko Čolić 1977 (Druže Tito mi ti se kunemo)

Mitigation Management

Upravljanje olakšanjem – Sascha Pohflepp via Flickr (CC BY 2.0)

Unazad godinama (da ne kažem decenijama) sam pokušavao da definišem samom sebi „šta je to profesionalac“ ili „kako da uprem prstom u nekog i kažem da je profesionalac“. Uvek bi mi u misli upale jasne profesije kao što su hirurzi, piloti – zanimanja koja imaju malo mesta za grešku i mnogo radnih dana/nedelja/godina vežbe iza sebe.

Retki su slučajevi među ovim profesijama da se nađu amateri – jednostavno u opisu posla nema mesta za grešku i svaka se plaća životom. Tako da se sama profesija izčistila.

Trebao mi je neki jasniji opis profesionalca, neki kojim bih objasnio sebi a i drugima koga tražimo u određenim poslovima.

I na kraju sam pronašao. U pitanju je bila kratka razmena dijaloga između protagonista u seriji „Kuća laži„.

Džulijan (Šefica): bla bla bla bla (kretanje razgovora u suprotnu stranu, nejasni odgovori, razvodnjavanje situacije)

Marti: Ma daj Džulijan, reci mi direktno, ja sam profesionalac i mogu da razumem.

I tada mi je sinulo. Profesionalci nisu samo oni čiji poslovi zahtevaju čistu glavu, jasne misli, godine specijalizacije. Profesionalci su ljudi koji mogu da čuju i najgori komentar, uvredu, pridiku – osnovanu, neosnovanu, zasnovanu na nerazumevanju, zameni teza, izazvanu frustracijom, nekim sindromom, lekovima, stresom itd… i da razumeju suštinu, raščine bitno od nebitnog, prihvate realnost, pokušaju da razjasne sebi i sagovorniku/suparniku situaciju, reše problem i odu dalje.

Čitava priča o egu i ostalim stvarima koje imaju veza sa istim – su prevaziđene. Profesionalci ne dozvoljavaju da takve stvari utiču na njih. Zašto? Zbog gubljenja vremena, zbog nepotrebnog trošenje snage u promeni duboko-ukorenjenih stvari drugih ljudi (besmisleno), širenje negativnih stvari u okolini samo da bi ostao prividno čist (ako si ok ljudi to znaju – ne treba ti samo marketing te vrste)…

Profesionalci su oni ljudi koji će vas saslušati sa punom pažnjom, razmisliti i dati profesionalni odgovor koji vam se može svideti ili ne i imati mirnu savest. Uradiće posao maksimalno bez zadrške i očekivanja tapšanja po ramenu. Očekivaće samo od vas isti odnos. I ništa drugo neće imati efekta – ni poslovni ručak, ni ja-ću-tebe-vojvodo-ti-ćeš-mene-serdare, ni kilometarski sastanci…