Već godinama unazad koristimo software za izdavanje računa (GrandTotal) koji je dobio svoju 3 verziju za poslednjih 5 godina. Sjajan mali alat koji u potpunosti zadovoljava potrebe izdavanja računa, praćenja klijenata. Primetićete da je u pitanju program za Apple operativni sistem.
Kako raste poslovanje, tako rastu i zahtevi. Praćenje kretanja novca kroz banku, kao i praćenje ulaznih računa. Ono šta je bitno primetiti je da svaki kvalitetan program tj programer želi da se poveže i podeli podatke sa srodnim programima – i da niko ne želi da bude izolovan.
Svakako da postoje programi koji upotpunjuju potrebe kompanije – kako za povezivanje sa bankom (moneymoney) tako i za osnovno računovodstvo (debit+credit, umsatz…).
Sve ovo je normalno i sasvim razumljivo.
Zbog čega ova priča? Priča je o jedinstvenom rešenju koje su predložile dve bankarske grupacije zajedno sa asocijacijom privatnih banaka (primetite inicijativu). Sa ciljem da se prevaziđu zastareli sistemi kao i mnoštvo problema koji nastaju sa aplikacijama za različite platforme, verzijama operativnog sistema a u cilju olakšavanja života klijenata banke – kreiran je otvoreni standard nezavistan od banke za komunikaciju između korisnika i banke FinTS.
Korisnici tj klijenti banke nisu ograničeni već mogu manipulisati svojim računima, slati naloge…
Zašto primeniti postojeća rešenja?
Primenjuju se više od 20 godina i unapređuju se. Web pristup ima smisla u slučaju da je nezavistan od tehnologije (npr onda kada vas teraju da koristite Internet Explorer), ali otvoreni standard vas više ne ograničava ninašta. Samo dobar programer koji radi prema vašim upustvima.
Koliko ovakav pristup štedi vremena, razvoja, novca? Štedi svima puno resursa. Banke mogu da se bore sa boljim uslovima, kvalitetom usluge… a ne zatvorenim aplikacijama i protokolima, zadržavajući (zatvarajući) korisnike na pogrešan način.
Jedan od razloga zašto smo izabrali Unicredit (tada HVB banku) je bio zbog otvorenosti prema svim korisnicima (kao i nama koji ne koristimo širokorasprostranjene platforme). Da li nam se isplatilo? Previše puta, slušajući o problemima koje korisnici imaju sa drugim bankama.
Da li je teško prihvatiti/uvesti otvorene standarde u bankarski sistem Srbije? Pretpostavljam da nije – kako ne postoje direktni troškovi licenciranja. Indirektni troškovi u ljudstvu kao i u implementaciji, testiranju, definitivno postoje ali su u svrhu poboljšanja usluge. Jasan cilj Narodne banke Srbije treba da bude otvorenost – kao što postoje ustanovljeni protokoli komunikacije između NBS i banaka.
Nije potrebno izmišljati toplu vodu – već primeniti otvorene standarde.
Napomena: ni na koji način nismo u vezi sa Unicredit bankom – već smo samo obični korisnici, zadovoljni uslugom. A želeli bismo da još više budemo povezani – otvorenim standardima.