Kako je mogućnost izbora kroz internet (i zavisne kanale) omogućila tektonsku promenu marketinga i politike kroz praćenje javnosti
Okruženi smo sa informacijama – sa telefona, televizora, tableta, kroz aplikacije, radio, bilborde, javni prevoz. Svaki minut nam je popunjen sa nekim podsticajem da pogledamo, pročitamo, saznamo nešto novo na temu koja bi možda mogla da nas interesuje. A sve na osnovu parametara koji nas opisuju tj koje ostavljamo iza sebe kroz razne panele, piplmetre, kroz svaki mogući uređaj povezan na internet, aplikaciju, Google ili neki drugi pretraživač.
Demografija i interesovanja – da li ja pripadam ciljnoj grupi?
Ako sam muškarac, između 35 i 45. godina, posedujem kola, stan u zakupu, kredit – upadam u grupu ljudi koje su marketinški stručnjaci obeležili posebnom oznakom. Na osnovu te grupe – gledam određene TV kanale u određeno vreme kao i emisije, posećujem određene prodajne lance, slušam neku radio stanicu, čitam informacije sa određenih web sajtova, gledam neke YT kanale.
Pretpostavke marketinških stručnjaka se prenose u marketing planove, zakup medijskog prostora gde poruka koju kreiraju stručnjaci, biva prenesena kroz medij koji posmatram/slušam ili na lokaciji na kojoj se nalazim, sa idejom da će me poruka pokrenuti i nagnati na akciju.
Sve gorenavedeno može da bude tačno, ako pred marketinškim stručnjacima stoje ljudi koji su ograničeni ili limitirani opcijama konzumiranja sadržaja na različitim medijima i ako svoje procene zasnivaju na svojim vršnjacima ili onima koji su malo ispod ili veoma iznad njihovih godišta. Drugim rečima, ukoliko modeliraju ciljne grupa na osnovu grupa ljudi koje koliko-toliko razumeju i koje sreću.
Ako ste stigli do ove rečenice – prave stvari stižu – ostanite tu.
Realnost kreiranja ciljnih grupa
Pravljenje ciljnih grupa, itekako ima smisla, ako se ljudi koji ciljate – kreću kroz ograničeni set medija i poznati set lokacija.
Život kao i realnost, su sada već otišli daleko od okvira magičnog kraljevstva, sa nacionalnim frekvencijama za radio i televiziju, preživelim štampanim medijima i nekoliko online izvora podataka zasnovanih na listi najposećenijih web sajtova.
Mogućnost izbora je dovela do rasipanja pažnje kako mladih tako i starih osoba. Mainstream mediji i kanali komunikacije nestaju i zavise od toga šta je jeftinije i jednostavnije za konzumiranje i komunikaciju.
Rasipanje pažnje i nove tehnologije
Neretko ćete sresti osobe u svojim 60tim koje proveravaju svoje račune za telefon, struju, infostan. Koriste Skype, Viber na telefonu, tabletu ili računaru u zavisnosti od toga koliko su mlađi ukućani ili rođaci investirali u njihovu postavku informatike u kući ili ruci.
Rođaci koji su udaljeni hiljadama kilometara se sada čuju i vide svakodnevno, kako je tehnologija pojeftinila finansijski jaz koji je postojao.
Sve kategorije stanovništva, sve ciljne grupe, imaju na raspolaganju alat koji uznemirava marketing stručnjake, dovodi do ludila medija planere i baca u očaj kreativne direktore – mogućnost izbora.
Pažnja ljudi je sada rasuta kroz tehnologije i kanale – kako je sakupiti i usmeriti ka cilju koji klijenti agencija žele da se postignu.
Ako se i dalje pitate kakve to veze ima sa politikom – tu smo.
Mogućnost izbora
Mogućnost izbora je ta komponenta ljudskog ponašanja koja se približila neprimetno i ušla u svaku poru društvenog života. Biranje telekom operatera, biranje alternativnog pravca ili puta, muzike, TV/YT/radio kanala, komentarisanje bez konsekvenci zaštićeni uz anonimnost interneta, inostrane i prilagođene, domaćem tržištu, franšizne serije koje donose neke nove (ili stare) vrednosti novog sveta zasnovane na individualnosti i traženju svojih prava.
Ljudi, mladi ili stari znaju da imaju mogućnost izbora, imaju slobodu i pravo da odaberu.
Ta sloboda izbora ili vežbanje slobode i okretanje pažnje na druge kanale komunikacije predstavlja noćnu moru marketing stručnjaka i stratega.
Podaci su pred vama… samo ih trebate pratiti i čitati
Prateći trendove u pretragama tj onome šta ljudi pretražuju na internetu i najdominantnijem pretraživaču današnjice možete doći do informacija koje vam mogu objasniti prošlost ali i približiti budućnost. Jednostavno, masa ljudi, kolektivni pokreti te količine ostavljaju trag. Ne tako precizan trag kao kada se bavimo pojedincima ali ostavljaju brazdu i pokazuju sadašnjost na osnovu koje možemo da očekujemo određene rezultate.
Poslednjih godina Google mašinerija kao i mehanizam za pretragu, da bi postigao najveću moguću relevantnost u isporučenim rezultatima pretrage, počinje da razume kontekst pretrage. To konkretno znači da npr određeni termini za pretragu se vezuju za određenu temu, ličnost ili događaj.
Na primeru starog i sadašnjeg predsednika države, svako ko je posmatrao u to vreme informacije dostupne putem trendova, uz pravilno segmentiranje, mogao je da zaključi kakvi će biti rezultati izbora.

Predsednici Srbije – prošli i sadašnji; kako ih je video Google
Ono što je bitno naglasiti da mogućnost izbora i novi kanali komunikacije kao i mediji koji se konzumiraju postaju kompleksniji, privlače i odbijaju ljude vremenom. Problem nastaje u tome što ukoliko proizvod tj kanal ili medij komunikacije počne da smeta ili postane „manje privržen korisniku a više okrenut profitu“ dolazi do odustajanja od tog kanala.
Isto tako, godinama, broj korisnika interneta kao segment populacije koja pokreće javljno mnenje predstavlja snagu na koju se obraća malo pažnje.
Ako za početak pogledamo grafikon trendova u pretragama iz Srbije na temu prva dva premijera Srbije od 2004 na ovamo primetićemo koliko su bili „pretraživi“ i intersantni populaciji. Kako su informacije indeksirane i najveći skok u pretragama obeležavaju sa 100, sve ostale informacije su skalirane prema tom indeksu.

Prvi premijeri Srbije od 2004-te – Vojislav Koštunica i Miroslav Cvetković
Ukoliko pored ovih premijera dodamo i ostale primetićemo koliko se promenila struktura tj broj ljudi na internetu – koja se bavi politikom, interesuje i koja traži informacije.

Srpski premijeri na internetu i pretraživanjima od 2004 do danas – Vojislav Koštunica, Mirko Cvetković, Ivica Dačić, Aleksandar Vučić
Svet se promenio. Ne samo svet van ove zemlje već i sama zemlja.
Kako izgledaju predsednički kandidati – ako želimo da razumemo sadašnjost i budućnost.

Političke figure u pretragama za poslednjih 90 dana – Aleksandar Vučić, Saša Radulović, Nenad Čanak, Boris Tadić, Čedomir Jovanović

Političke figure u pretragama za poslednjih 7 dana – Aleksandar Vučić, Saša Radulović, Nenad Čanak, Boris Tadić, Čedomir Jovanović
Kao zaključak
Internet je još jedan kanal komunikacije koji omogućava dvosmernu vezu – povezivanje onoga ko emituje sa onim ko sluša sa mogućnošću da emiter čuje reakciju i odgovor slušaoca bez filtriranja. Internet pruža dostupnost informacija, emitovanje po svim frekvencijama, dopirući do svih onih koji žele da čuju. Nebrojeni broj kablovskih kanala koji su visoko specijalizovani da ciljaju veoma usku pobliku, mogu se uporediti sa internetom.
Mogućnost izbora i praćenje onoga šta nas itekako zanima. Kako je internet itekako merljiv i populacija nije skrivena od očiju javnosti, informacije su dostupne. Mogu se meriti i mogu se optimizovati sa ciljem pravljenja bolje realizacije marketing plana, merenju rezultata – boljim poslom.
A politika je posao (kao i svaki drugi), i ne prašta ako ne pratite šta se dešava na tržištu.
Ako se osećate zadovoljno zbog čitanja ovog teksta – ostavite trag – ako smete 🙂 !