Kažu da čudne ljude definišu tako samo zato što imaju drugačije standarde u životu i rukovode se drugim principima. I nikako ne rade stvari kako ih svi ostali rade. To je bio slučaj sa Robertom Meknamarom (1916-2009). Zvanična biografija na Vikipediji će definisati neobičnu ličnost, sa akademske strane (najbolje plaćen asisten profesor svog vremena na Harvard poslovnoj školi), analitičke – radio tokom II svetskog rata na statističkoj kontroli pri vazduhoplovnim snagama SAD-a, poslovne – predsednik kompanije Ford, ratne – državni sekretar odbrane SAD-a tokom prvog dela Vijetnamskog rata, bankarske – predsednik Svetske banke… I to bi bilo to. Neverovatna karijera i život.
Ali ono što je mene najviše oduševilo je crtica sa margine života ovog čoveka a to je – pojas u automobilu.
Kako je sve počelo?
Te ratne 1943.godine, tim statističara i analitičara se pozabavio problemima bombardera B29 koji su leteli ka neprijateljskoj teritoriji. Uglavnom su to bile misije ka Japanu, Kini i Marijaninim ostrvima. Ono što su nakon obrade prvih izveštaja sa letova primetili, je da veliki procenat letova i misija nije bio kompletiran. To je praktično značilo da bombarderi koji su imali veliki radijus kretanja, smeštajne kapacitete za naoružanje kao i mogućnost letenja iznad linije vatre kao i nedostižnost za ratno vazduhoplovstvo Imperijalnog Japana, misije nisu obavljali, bombe nisu isporučene i generalno kompletna kampanja je bila kompromitovana.
Ispostavilo se da su mnogi piloti bili uplašeni i nisu želeli da rizikuju. Nakon ovog izveštaja General Kertis Lemej je izdao ključnu direktivu.
Ja ću leteti ispred svake misije bombardera. Svaki polet će preleteti metu ili će čitava posada biti izvedena na sud.
Broj neuspelih misija je pao preko noći. Izveštaj ekipe iz biroa za statistiku i analizu je ukazao na problem i doprineo uspešnom nastavku kampanje.
Naravoučenije: Analizirajte podatke, iznenadićete se sitnicama koje mogu uticati na vaš posao.
Prava stvar
Nakon rata, Meknamara se nije vratio na Harvard već je počeo da radi za Ford u sektoru statistike i analize proizvodnje. Veoma brzo se uspinjao kroz redove menadžementa baratajući ciframa kao alatom za donošenje smislenih i realnih odluka. Mnoga vozila nisu napustila crtaće table dizajnera zbog preterivanja „automobildžija“ koji su želeli predimenzionirane, preluksuzne i generalno preskupe automobile.
Tih godina, posle svetskog rata Ford je gubio bitku na domaćem frontu sa ogromnim troškovima proizvodnje kao i gubicima nastalim sa neprodatim vozilima. Korišćenjem ekipe iz svojih ratnih dana, preokrenuli su Ford i poslovanje naglavačke uz rigorozne metode i analizu podataka i brzom implementacijom promena koje su proizvodnju i organizaciju usmerile u pravom smeru.
Na kraju je stigao do mesta direktora Forda, prvom čoveku ko je uspeo da stigne na to mesto a da nije iz porodice Ford.
Ubrzo (posle par nedelja) dobio je poziv od strane predsednika SAD da bude sekretar odbrane. Ostalo je istorija.
Ono što je Meknamara uneo u Ford kao neverovatnu stvar je bezbednost. Iako je izum sigurnosnog pojasa postojao u avionima, najviše zbog učvršćivanja pilota tokom leta (avioni su bili „truckavi“) i bezbenosti, tek je Ford uveo ovu meru u svoja vozila pre svog vremena. Mnogi vozači ali i menadžment Forda su imali prvu reakciju nalik ovoj
Namate poverenje u moju vožnju?
Implementacija
Pojasevi kakve koristimo danas, prvi put su se pojavili u Volvou nekoliko godina posle Fordovog uvođenja i doveli su do veće bezbednosti vozača. Tek posle nekog vremena uvedeni su i na ostala mesta u vozilu.
Robert MekNamara je zaslužan za uvođenje mnogobrojnih poboljšanja u sigurnosti vozila – između ostalog i pojasa. Vozila koja je ovaj vizionar i generalno čudan čovek za svoje vreme, osmislio, imala su još neke stvari na koje ljudi nisu obraćali pažnju: smanjenje potrošnje i izduvnih gasova, ekonomisanje proizvodnje, manjim vozilima, povećanjem osnovnih stavki unutar vozila.
Zbog ovih elemenata su 80-tih godina japanska vozila pobedila i osvojila svet.
Nadasve vizionar i najčudniji čovek na svetu tih godina.
Bonus
Kako pojasevi utiču na situacije kada je život ugrožen?